Робимо політику якісною, політиків - професійними!

«Електронні петиції для представників громадянського суспільства – очевидна вимога часу і обставин», - Михайло Наход

13.04.2016

Керівник Центру Політичного Аналізу та Виборчого Консалтингу, виконавчий директор «Асоціації відкритих міст» Михайло Наход долучився до презентації проміжних результатів роботи системи місцевих е-петицій www.e-dem.in.ua. Захід відбувся у вівторок, 12 квітня, в прес-центрі інформаційного агентства УНІАН.

Участь у заході також взяли голова Державного агентства з питань електронного урядування Олександр Риженко, президент Фонду Східна Європа Віктор Лях та Хмельницький міський голова Олександр Симчишин.

Під час заходу експерти презентували результати піврічної роботи електронної системи місцевих петицій e-dem.in.ua. За цей період зібрано більше 250 000 підписів громадян та більше 3000 електронних петицій. Загалом до електронної системи долучилося 50 міст України. Експерти нагадали, що півроку тому, у жовтні 2015, в Україні почали тестувати електронну систему місцевих петицій e-dem.in.ua, яка зараз є одним з найбільш успішних проектів у сфері е-демократії.

«Місцеві електронні петиції - це значне випробування на демократичну зрілість як для місцевих органів влади, так і для місцевих громад. Адже вирішення конкретної проблеми громади залежить як від якісного усвідомлення та формулювання проблеми (ініціативи) з боку мешканців, так і від якісного розгляду та ефективного вирішення цієї проблеми з боку місцевої влади. Дуже важливим питанням є безпосереднє залучення авторів петицій до прийняття та ухвалення рішення, що, наразі, спостерігається не в усіх громадах», - зазначив Олександр Риженко.

Виконавчий директор «Асоціації відкритих міст» наголосив на тому, що електронні петиції для представників громадянського суспільства - це очевидна вимога часу і обставин, які країна переживає в останні роки. Петиції - це не лише черговий етап у підвищенні відкритості місцевої влади, а й своєрідний перехід від «вуличної» демократії до демократії консенсусної, обдуманої, інклюзивної.

«Електронні петиції, окрім інструменту впливу громадян на владу є ще й елементом, з допомогою якого піднімається загальний рівень політичної освіти та політичної культури. Через створення та підтримку петицій громадяни піднімають свій рівень знань про роботу ОМС, вони стають співучасниками вирішення проблем громади разом з місцевою владою», - зазначив Михайло Наход.

Натомість експерт наголосив на тому, що культура підготовки петицій ще лишається на недостатньому рівні. Часто розміщуються та набирають необхідну кількість голосів популістичні, персональні чи такі, що не мають відношення до компетенції відповідного ОМС петиції. Крім того, складність функціонування на високому рівні системи полягає у тому, що органи місцевого самоврядування замість якісних відповідей на петиції готують відписки, що формалізує роботу самої системи.

Не зважаючи на окремі труднощі в роботі системи, стартувавши з 11 міст, e-dem.in.ua на сьогодні охоплює понад 50 місцевих громад України, де електронні петиції вже стали невід'ємною частиною життя громади. За півроку через систему e-dem.in.ua подано більше 3000 е-петицій. Лідерами серед кількості поданих петицій є м. Львів, у якому подано понад 450 петицій, міста Вінниця, Луцьк, Тернопіль та Хмельницький - близько 300 петицій, міста Чернігів, Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ та Суми - понад 100 петицій. Найбільше громадян турбують питання благоустрою міста - 42,7 % від усіх поданих петицій, а також питання транспорту та доріг - 24,4 %. Сьогодні у черзі на підключення до системи знаходиться близько 10 громад, а кількість запитів від громад щодо уточнення правил участі у проекті налічує близько 50.

Останнім часом головними ініціаторами підключення нової громади до електронної системи є саме мешканці або громадські організації громади, які самостійно звертаються до проектної команди e-dem.in.ua, потім знаходять порозуміння з місцевою владою і популяризують систему.

Михайло Наход переконаний, що після належної апробації електронних петицій громадські організації повинні перейти на наступний рівень роботи з ними: адвокація, лобіювання, краудфандінг та самоорганізація для вирішення питань піднятих у петиціях. Для влади петиції повинні стати одним з елементів бюджетного планування, а для місцевого бізнесу, меценатів і благодійників - можливістю спрямувати свої ініціативи та кошти на вирішення дійсно важливих для мешканців територіальних громад справ.

Крім того, петиції вже стимулюють і далі стимулюватимуть використання чи появу інших демократичних форм взаємодії влади і громадськості такі, як громадські слухання, спільні робочі групи, засідання громадських рад, прийняття закону та використання інструменту місцевого референдуму, а також прискорити децентралізацію в частині об'єднання громад та розуміння цього процесу мешканцями.

Система e-dem.in.ua - спільний проект Державного агентства з питань електронного урядування, Фонду Східна Європа та партнерів, розроблений у рамках програми «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), що реалізується за підтримки Швейцарської Конфедерації. Систему створювали з метою забезпечити єдиний ефективний підхід до запровадження місцевих електронних петицій по всій території України, надавши органам місцевого самоврядування якісне технічне рішення, а громадянам - можливість напряму впливати на рішення місцевої влади.